...

...

Wednesday, November 11, 2020

3rd Ride Trip 2020.. Ride to Melaka - Johor.. Part 2..

antara helmet-helmet yang digunakan

asssalamualaikum dan salam sejahtera.. bertemu lagi di lembaran ini.. kali ini, aku nak sambung mengenai pengalaman ride ke melaka-johor bagi hari yang kedua.. gambar helmet kat atas tue, takde lain adalah kerja si kholid.. cukup gemar dia buat macam tue, untuk shoot TikTok.. ha ha ha.. sabar jer la...

aku cuma dapat tidur selama 3 jam (3 pagi - 6 pagi) pada hari tersebut.. nie gara-gara bersembang dengan abang anas, lepas balik dari melepak dengan kawan-kawan batch EPIK pada malam sebelumnya.. lepas bangun solat Subuh, selesaikan ape yang patut la kan.. dalam jam 7:30 pagi (mungkin la), bashir dah keluar membeli sarapan.. pagi tue kami makan nasi lemak dan bihun goreng... siapa awal, boleh pilih nak makan ape... siapa lambat, bedal ape sahaja yang tinggal la.. he he he...

pagi di Melaka

dalam jam 8:30 pagi, kami semua dah bersiap (kecuali aku)... aku solat dahulu, memandangkan 8:30 pagi elok dah waktunya.. lepas siap solat, aku pun turun bawah dan keluar rumah.. gambar-gambar di bawah diorang ambil sementara na tunggu aku la.. sorry guys.. lagipun awalnya kita plan nak bertolak jam 9:00 pagi kan.. sabar jer la..

kholid - firdaus - brie - bashir - lan

destinasi pertama, Petronas Semabok.. kat sini beberapa motor refuel, termasuk aku.. yelah, semalam aku tak refuel pun di R&R Jejantas Ayer Keroh (S) tue.. he he he... kasi isi full tank macam biasa la.. senang sikit.. dah siap semua, kami pun bertolak.. untuk kali nie, kami terus naik highway di Ayer Keroh.. tak macam tahun lepas, kami ikut Jalan Persekutuan dan masuk highway di Bukit Gambir..

Petronas Semabok

sempat la Nasir pergi buat nombor plet belakang yang terjatuh semalam, di kedai berhampiran yang diorang jumpa.. lepas selesai, terus perjalanan ke Kari Kambing 40 Hari (KK40H) Yong Peng la.. throttle on!! he he he..

OK, dah sampai sempadan Johor

kami meneruskan perjalanan, dan ada yang nak refuel.. kami berhenti di R&R Pagoh (S).. aku berhenti ambil gambar jer la.. lagipun tak jauh mana pun antara semabok-pagoh nie..

R&R Pagoh (S)

tahun nie, kami tak turun di YOng Peng, sebaliknya kami turun di Ayer Hitam.. rasa macam jauh pula, sebab kena patah balik kan.. tapi, layankan aje la.. kami sampai di Ayeh Hitam dalam jam 11:00 pagi, dan tiba di KK40H dalam 10 minit lepas tue.. mak aiii, ramainya makhluk di sini.. sebab mematuhi SOP PKPP, maka sorang jer yang beratur untuk pesan makanan.. yang lain-lain, tunggu di sekitar la.. bila dah dapat ambil pesanan, baru kedai akan atur di mana tempat untuk makan.. kiranya tak boleh nak chop tempat siap-siap la.. bagus juga macam nie, sebab siapa ada makanan dahulu, dia makan, dan lepas tue boleh gerak keluar..

dah sampai Ayer Hitam dan KK40H

sakan diorang posing ooo

alhamdulillah, beriani kambing 3 talam

kami pesan beriani kambing sebanyak 3 talam, ada pun 13 orang jer kan... tue pun makan tak habis.. banyak sangat kot.. lagipun kami dah makan nasi lemak pagi tue.. sabar jer la.. oh ya, kami sampai di KK40H tue kan jam 11:10 pagi, kami dapat makanan dalam jam 11:50 pagi.. lama juga la menunggu kan... makan tak lama mana pun.. dalam 12:20 tengah hari kami dah selesai makan.. jadi, ambil gambar di sekitar la sebagai bukti sampai.. nak kata ambil sebagai kenangan pun, mungkin juga la.. bagi yang pertama kali sampai.. aku dah banyak kali sampai pun, maka tak berapa nak kisah sangat la..

kenyang, semua gembira

firdaus - bashir - awang

ambil gambar, kenangan kan

kemudian kami terus pulang ke Melaka.. ye, pulang ke Melaka.. hasrat awal nak lajak ke Johor Bahru, tak kesampaian juga kali nie.. mungkin juga sebab cuaca panas terik, tak larat nak ke JB semata-mata nak pusing dan bergambar (hey, itu kan tujuan asalnya ride nie??).. ada juga idea nak ke Muar, tapi masalahnya ada apa di sana?? nak makan mee bandung muor, kenyang lagi kot makan nasi beriani nie.. tue yang last sekali decide balik Melaka, petang nanti keluar pekena coconut shake Kelebang.. OK, shoot balik jom..

kami masuk semula highway di Yong Peng.. mulanya aku nak isi minyak di Yong Peng, tapi tak jadi la.. dalam hati yakin juga la minyak sampai kot ke R&R Pagoh (U) nanti untuk refuel.. masa tue minyak ada 3 bar lagi di meter motor aku.. kawan-kawan yang lain minyak masih banyak la kot, sebab diorang last isi di R&R Pagoh (S) masa nak menghala ke KK40H tue.. takpe, kami pun teruskan perjalanan.. ada yang bila masuk highway terus lock throttle (penat la kot), ada yang rileks santai jer.. aku di tengah-tengah.. kejap laju, kejap perlahan.. sampai bila dah tinggal 2 bar, aku pun rasa jauh lagi nak sampai R&R Pagoh (U), aku pun risau.. aku laju sikit supaya aku tak duduk belakang sekali (kalau habis minyak, naya nanti).. so, bila aku dah potong beberapa orang, aku lega sikit la.. aku lock throttle bila dah mula nampak signboard R&R Pagoh (U) tue.. dalam 5km sebelum sampai kot.. elok-elok sampai Shell R&R Pagoh (U), minyak pun habis.. ALHAMDULILLAH, lega satu perkara.. kawan-kawan yang awal-awal lock throttle tadi pun dah lama sampai kot.. masa nie ada beberapa group motor yang berhenti sama kat situ, baru balik KK40H juga rasanya.. sebab mengantuk, pekena Nescafe dahulu la.. he he he.. sambil beli air mineral, untuk back-up..

memulakan kembali perjalanan, bila ada beberapa group motor nie, maka akan mula ada aksi kejar mengejar la.. seronok-seronok jer pun.. aku pun join sekali la, dah minyak pun banyak dah.. ha ha ha.. sempat la berhenti di signboard sempadan Melaka macam di bawah nie.. ha ha ha... selesai ambil gambar, terus lock throttle balik.. kejar satu demi satu, sampai duduk di depan sekali.. aku keluar di Ayer Keroh.. 5 minit juga tunggu, baru kawan-kawan sampai.. ha ha ha..

sempadan Melaka

then, kami terus ke signboard macam kat bawah nie.. gerbang "Selamat Datang ke Melaka".. ride tahun lepas, kami tak sempat ambil gambar di sebelah sini (sebelah selamat jalan, ada ambil gambar sebelum balik ke Kedah)..


Selamat Datang ke Melaka

lepas dah selesai semua, kami pun balik ke homestay.. sebenarnya, bagus juga balik awal nie.. aku boleh la ambil peluang untuk tidur, tapi semuanya terkubur sahaja.. boleh baring aje la, tak rasa nak tidur pun.. he he he.. tapi boleh mandi, dan solat siap-siap tue dah cukup bersyukur la.. dalam jam 5:30 petang, kami semua keluar.. tak jadi ke Coconut Shake Kelebang, kami ke Mee Besen.. Order 7 mangkuk mee besen (yang paling kecil).. tue pun rasanya jenuh nak habiskan.. aku dah bagitau jangan tamak, tak percaya.. ha ha ha.. tapi aku dan bangmat (kongsi besen) settle licin wooo.. he he he..

sambil bincang taktikal fantasy football

liputan abang anas, macam pengulas sukan daa

kekenyangan

lepas makan dalam jam 6:45 petang, kami pun gerak ke Banda Hilir.. aku cuma bawa diorang ikut jalan dan tempat yang aku tahu la.. yelah, nama jer kampung di Melaka.. tapi aku tak pernah la menetap di Melaka nie.. cuma, arwah abah la orang Melaka.. kami memang jarang balik lepas arwah tok meninggal.. cuma sesekali ziarah keluarga paklong di Telok Mas.. so, kami ke sekitar Stadhuys, Muzium Samudera, dan Menara Taming Sari sahajalah, lagipun dah malam masa tue.. nak pergi banyak tempat piun, diorang ambil gambar sikit punya lama daaa.. takpe, bagi peluang.. bukan selalu nak sampai nak motor kan..



sekitar the Stadhuys









sekitar Muzium Samudera

sekitar Menara Taming Sari

plan nak lepak Dataran Pahlawan, tapi tengok macam takde ape sangat pun.. pusing sampai ke Pantai Kelebang, pun macam takde ape nak dibuat lepak situ.. yelah, dah malam.. nak cari apa pun.. pusing-pusing, last sekali ada yang cakap nak balik homestay.. aku pun hantar la diorang balik dahulu.. ingatkan ada yang nak keluar semula, tapi bila sampai rumah semua pun masuk.. amboi, takmau mengaku kalah ekk masa awal-awal tue.. sampai rumah, rupanya semua penat.. ha ha ha.. aku seorang yang keluar.. ada satu tempat aku nak pergi ambil gambar, Kg. Morten.. dah diorang tak nak ikut, suka hati korang la.. so, aku layan gambar dan tengok river cruise di kawasan Kg Morten tue..


sekitar Kg. Morten

laluan river cruise

this is Melaka

dalam 9:30 malam, aku pun balik ke homestay.. penat dah rasa dan aku kena berehat.. esoknya nak balik ke Kedah, belum tahu berapa lama pula masa perjalanan.. aku sampai di homestay dalam 9:45 malam, terus naik mandi dan solat.. kemudian berehat sekejap, turun bawah tengok TV sekejap, dan naik tidur.. kawan-kawan semua keluar minum di kedai berdekatan.. ikut suka korang la.. ha ha ha.. malam tue aku dapat tidur dalam jam 12:00 tengah malam, sampai 4:00 pagi.. lepas tue dah tak boleh tidur.. takpelah.. apa pun, syukurlah dapat juga tidur dalam 4 jam.. OKlah, nanti aku sambung lagi cerita penghabisan yer ride kali nie.. till then, assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment