...

Sunday, May 21, 2017

2017 5th Ride Event.. Tanjung, Penang..

Assalamualaikum.. Salam Sejahtera.. Salam Pemotoran.. Salam Kedah Juara Piala FA 2017.. Tapi hari nie takde la dapat cuti peristiwa, sebagaimana masa jadi Juara Piala Malaysia 2016.. He he he..

OK, sambung cerita la.. Minggu lepas, office tempat aku kerja buat kursus di Pulau Pinang.. Maka ikut senarai nama yang keluar, hanya seorang member motor yang 'lekat'.. So, ajak dia ride ke sana la.. Salah satunya sebab belum gaji (penting ke?) dan yang lebih penting adalah senang nak merayap.. Isi minyak siap-siap pagi tue sebelum ke pejabat.. RM9.15 (3.995 liter).. Hari nie harga RON97 adalah RM2.29/liter..

baru nak gerak dari office

So, boss bagi pelepasan untuk ke Penang jam 12:00 tengah hari.. Lepas selesai punch card, aku pun terus gerak la.. Lagipun dah janji dengan Din nak jumpa di Hentian Sebelah Tikam Batu.. Sebelum tue, jom selfie sekali kat Tol Alor Setar Utara.. He he he..

selfie dulu

Jumpa Din dalam 12:45 tengah hari.. Terus gerak jer, tak borak panjang.. Lagipun tengah hari, panas rembang kot.. Ha ha ha.. Aku singgah isi minyak kat Shell Sungai Dua.. Kali nie cuma top-up RM7.60 (3.319 liter) jer.. Then kami terus hala ke Jambatan Pulau Pinang, kena tol RM1.60.. Kalau naik kereta dah tentu kena tol RM7.00.. Kan jimat tue.. Masuk jer Jambatan, memang sesak sikit.. Bukan ada apa pun, cuma sebab dari 3 lorong nak masuk ke 2 lorong.. Lepas sikit dari tue, elok ja sebab 3 lorong semula..

jem jem jem...

Mulanya cadang nak kena nasi kandar Deen Maju.. Tapi bila sampai sana, belum buka lagi.. Nie 1st time datang siang.. Sebelum nie memang pergi sana masa malam.. Ha ha ha.. So, tukar plan la.. Lepak Padang Kota jer la.. Pekena ABC dengan cendol..

ABC aiskrim dan cendol

Selesai makan, terus gerak ke Hotel Sentral Seaview.. Kami sampai dalam 3:00 petang kot.. Teringat masa mula-mula dulu pernah duduk sini, tahun 2004 kot.. Masa tue nama dia masih Hotel Naza.. Aku dan Din parking motor kat basement, macam dalam gambar kat bawah nie.. So, milage dari rumah ke sini dalam 151.4 km.. Tak jauh mana pun..

penat.. park dulu la..

Roommate aku dah sampai masa nie.. So, masuk jer bilik aku terus mandi dan solat Zohor+Asar.. Then masuk kursus la.. Pengenalan untuk kursus ja petang tue.. Selesai slot petang, aku keluar sekejap pergi bank.. Sampai semula di Hotel, ambil gambar dulu la.. Ha ha ha.. Tanda motor nie dah sampai sini.. Tanda pulak, bukti la.. Ha ha ha..

sekitar hotel

Kemudian dalam 6:45 petang aku turun ke swimming pool.. Aku sorang jer yang ada.. Heaven.. Layan macam-macam kuak kat situ.. Sampai lenguh kaki (nak naik tangga pun terhoyong hayang) sebab sangat kepenatan.. Bila masuk bilik, memang terus mandi sebab cuba nak segarkan badan, lepas tue solat Maghrib+Isyak, rehat atas katil..

jom terjun kolam

Dalam 8:00 malam baru aku turun dinner.. Tue pun makan sikit jer.. Kepala tingtong sambil dok fikir nak pi Deen Maju.. Ha ha ha.. Habis jer slot malam terus terjah ke Deen Maju.. Pergi naik kereta sebab ada member nak ikut.. Rezeki la.. 4 orang makan, harga macam biasa la, dalam kemampuan rakyat marhaen macam aku nie.. Janji PUAS dan KENYANG.. Hah, jamu la mata tengok kat bawah tue..

sedapnye la bang...

Habis makan, lepak Padang Kota lagi.. Tapi takde la lama mana pun.. Malam tue takde angin, jadi tak berapa syok duduk tepi laut.. Sebelum balik Hotel, singgah minum dulu kat kedai Patani.. Layan jer la.. Sampai kat Hotel jam berapa pun dah tak ingat..

Esoknya, kursus seperti biasa la.. Aku skip lunch sebab masih kekenyangan sarapan dan minum pagi tue.. Lepas habis slot petang, terus terjah ke Kapitan.. Nak pergi yang kat Georgetown agak makan masa, sebab ada projek lagi lepas tue.. So, pergi Kapitan kat Gurney Drive jer la.. Dekat dan cepat..

Kapitan oh Kapitan

makan nie jer

Projek apa?? Selesai jer makan Roti Nan + Ayam Tandoori, kami terus ke Balik Pulau.. Nak layan selekoh jer pun.. Takde la jauh pun, satu hala dalam 40km jer dari Hotel.. Sampai sana, tengok durian.. Belum musim lagi.. Cuma ada buah di luar musim (durian Balik Pulau) harga RM40/kg, dah buah dari Thailang yang memang takde musim antara RM20/kg hingga RM40/kg..

jamu mata dan ......

singgah sat amik gambaq ja

On the way balik, singgah gerai kat Batu Ferringi.. Yang malam ada uptown tue la.. Din nak beli seluar pendek (untuk mandi pool petang tue).. Aku pun beli satu, tapi Din bayarkan.. Terima kasih Din.. He he he.. Balik jer hotel, terus turun ke pool.. Petang nie mandi behave sikit dan tak pulun macam hari sebelumnya.. Takut habis tenaga lagi.. Ha ha ha..

Malam tue ada dinner sekali BBQ.. Makan setakat mana yang mampu jer la.. Ayam, daging lembu dan kambing.. Layan jer la.. Habis makan, keluar lepak minum di Kapitan Gurney Drive.. Kali nie pergi dengan kereta juga la, dah pergi berempat.. Lepas minum, ronda kejap.. Mulanya nak cari karaoke, tapi tak jumpa.. Yang aku tahu ada di Bayan Baru, tapi diorang taknak sebab jauh katanya.. Ha ha ha.. Ikutkan lepas pergi karaoke, nak pergi Nasi Kandar Beratur.. Last sekali, balik Hotel camtu jer.. Ha ha ha..

minum malam di Kapitan

Esoknya lepas selesai slot rumusan dan penutup kursus, aku dan Din pun gerak balik Alor Setar la.. Singgah isi minyak dulu, kat Shell Tanjung Tokong.. Saje sesekali isi V-Power Racing RM9.85 (3.219 liter).. V-Power Racing nie harga dia RM3.06/liter.. Ha ha ha.. Sesekali takpe la kot..

tunggu nak masuk feri..

Takde singgah kat mana-mana pun lepas tue.. Dalam jam 12:30 tengah hari aku dah sampai rumah pun.. Badan pun rasa letih sangat, tak tau kenapa.. Kurang rehat kot, atau mungkin penat sebab ride motosikal.. Ape pun, yang penting aku enjoy dan menjimatkan perbelanjaan berbanding naik kereta.. Lagipun outstation/kursus yang ini, tak boleh claim apa pun.. He he he..

Perjalanan yang tercatat di odometer adalah 360.20 km.. Alhamdulillah, semuanya OK dan terkawal.. Jumlah perbelanjaan minyak adalah RM26.60 ataupun 10.533 liter.. Purata jarak dan penggunaan adalah lebih kurang 34.2km/liter (RM7.39/100km).. Jumpa lagi nanti.. Assalamualaikum..