...

...

Sunday, January 10, 2016

Jalan Dekat-Dekat Sahaja

assalamualaikum dan salam sejahtera...salam sehati sejiwa...cheewahhh...apa khabar semua pembaca budiman???harap dalam keadaan sihat sejahtera...in shaa Allah...aku kat sini, Alhamdulillah sihat...cuma kepenatan sedikit...biasalah, travel jauh la katakan...konon!!!

OK, kali nie nak cerita apa yang berlaku pada hujung minggu yang lepas...kejadian secara tak sengaja...kebetulan kawan dah ajak...aku pun OK jerk la...kalau tak, memang ikutkan aku nak balik ke Ipoh...ada urusan sikit...

petang Khamis tue decide nak ke Siam...saje jer meronda...ada tujuan lain sama (tujuan yang mana tak sempat dibuat masa perjalanan hari tue)...nak baca perjalanan hari tue, klik kat SINI...

jadi, hari Jumaat (8 Januari 2016) bertolak la aku dengan kawan (Kirin) ke Padang Besar...kali nie nak masuk Siam, guna jalan nie pula...saje jer nak cuba...perjalanan bermula dari rumah aku la...tengok meter, dah patut sampai 2nd service (3,000 km) dah tue...

yeah, dah 2,827 km daa...

yang tension...malam sebelumnya dah pesan balik lepak minum terus tidur...nie tak...sampai 3:00 pagi diorang dok layan Whatsapp (sampai bateri handset aku habis)...aku terjaga dekat 5:00 pagi, cas handset dan MSG serta Whatsapp diorang cakap jam 7:00 pagi nak gerak...haram harun betul, jam 8:30 pagi baru diorang bangun...so, bertolak dalam jam 8:45 pagi la...aku pergi isi minyak dulu...RM8.50 (3.8 liter) RON97 macam biasa la...

aku pun nak enterprem...sementara tunggu Kirin...

then, terus ke Padang Besar...sorang lagi kawan dah tunggu kat sana, rasanyalah...sebab dia dari Kuala Perlis...memang di jalan yang clear, saje la nak test meter...tak boleh belah laju dia...tak puas hati...memang top speed kena tapau dengan Kirin la...adoi, punca nak cari modal nak tukar ECU la nie...adoiii...tepok dahi sekali...

sampai di Padang Besar dalam 9:45 pagi...terus call Yon, tanya ada kat mana...memandangkan awal lagi, maka decide nak pergi sarapan...makan kat Bazar MARA Padang Besar la...pergh, makan pulut ayam 2 pinggan, pulut mangga sepinggan...air nescafe...mantap...lepas makan, terus masuk ke sempadan...isi borang, dan berlepas ke Siam...he he he...

mai makan dulu...

jumaat kan...sunyi ja imigresen malaysia...

imigresen thailand...nasib baik kami beratur jer, baru ramai orang...mula tue lengang aje...

let's go...turun satu bar, milage baru 2,855 km...

nampak, dah mula banyak kenderaan...

masuk sana, pusing-pusing jer pun...orang kata, kenal-kenal jalan...lepas tue pergi buat sedikit urusan la...takde ape sangat pun...nak cari kedai aksesori sebelah sini, memang takde la...kena pergi ke Hatyai la kot...tapi hari tue takde la decide nak ke Hatyai pun...

tengah hari menjelang, rasa lapar...jadi decide nak pergi makan daging/ayam bakar...follow jer la...so, nie la lunch kitaorang...

sup...dah macam tomyam nengoknye...

daging bakar...ayam bakar belum sampai...

dulu Rossi, sekarang qu puteh...ha ha ha...

kedai nie sahaja...janji HALAL...

selesai makan, terus balik Malaysia...ikut Bukit Kayu Hitam...sampai di sempadan, baru perasan rupanya checkpoint pemeriksaan tue dah guna yang baru (untuk yang balik ke Malaysia la)...lepas dah cop pasport, baru teringat minggu depannya (15 Januari 2016) aku nak pergi Hatyai lagi...aduh, buat letih aje cop pasport...sabor jer la...

isi minyak siap-siap kat Petronas Bukit Kayu Hitam...masa nie minyak ada lagi...tapi memandangkan aku nak gerak balik Ipoh petang tue, aku isi siap-siap full tank la...isi dalam RM7.00 (3.1 liter) RON97...yon balik ikut jalan kuala perlis - changlun, kiranya dia keluar dulu la...aku dan kirin terus ke alor setar, sampai la aku keluar di susur jitra...

petronas bukit kayu hitam

dan lagi selfie...

sampai di Changlun, tengok orang dah solat Jumaat...sampai di Napoh pun sama...takpalah, lagipun aku dah berniat musafir pun...aku selamat sampai kat rumah jam 2:30 petang...terus masuk rumah, mandi, solat, dan bersiap-siap barang nak balik Ipoh...he he he...

itu jer la cerita aku kali nie...tak jauh mana pun perjalanan kali nie...cuma dalam 135 km jer pun...so, itu jer la ye...jumpa lagi...assalamualaikum...

meter baru 2,962 km...

2 comments:

  1. Salam bos . Nak tanya sikit . Yang besi dekat spoiler belakang tu tempat letak box ke ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye betul tue bo55ku.. yang besi tue rack Yamaha Exciter..

      Delete