Monday, November 9, 2020

3rd Ride Trip 2020.. Ride to Melaka - Johor.. Part 1..

siap sedia

assalamualaikum dan salam sejahtera.. telah lama dirancang program ride ke Melaka-Johor nie.. ada versi tentatif yang rancang untuk lajak sampai ke Johor Bahru (JB) bagi memuaskan hati dapat ronda sampai ke selatan tanah air semenanjung malaysia.. ada versi yang hanya nak menuju ke Kari Kambing 40 Hari (KK40H) Yong Peng.. jadi, untuk tau ke mana kami pergi akhirnya, tunggu dan baca dari part 1 sampai part 3.. in shaa Alah..

untuk ride kali ini, sebelum berlaku gelombang kedua covid-19, pada asalnya ada lebih kurang 20 orang yang booking tempat.. terpaksa dihadkan kepada 20 orang bagi memastikan keselesaan di homestay yang ditempah (homestay yang sama seperti tahun 2019).. siap dah ambil deposit lagi dari yang dah confirm nak pergi bagi memastikan tiada perubahan fikiran saat akhir yang boleh menjejaskan sedikit perjalanan dan perancangan.. oh ya, kenapa diulang ride ke tempat yang sama?? kerana pada tahun lepas (2019), ada ramai kawan-kawan yang tak dapat nak pergi berikutan masalah masing-masing.. perbandingan ride 2019 dan 2020 ini, hanya beberapa orang yang sama join sekali lagi.. aku, bashir, nasir, bangmat (lan penang) dan kholid.. yang lain, tak pernah follow lagi.. akhir sekali, cuma 13 orang yang confirm untuk pergi.. takpelah, layankan aje.. tak boleh nak paksa bagi yang ada komitmen lain..

untuk ride kali ini, aku terpaksa siapkan cuci motor awal-awal sebab tak semat nak basuh dekat-dekat nak pergi tue.. macam dalam gambar di atas.. 24 oktober 2020 dah siap basuh motor.. malam sebelum nak pergi tue pun, motor kotor sikit-sikit.. tapi biarkan aje la.. oh ya, ride adalah pada 28-30 oktober 2020 yang lepas.. baru lagi dalam 2 minggu lepas.. he he he.. ride kali nie, aku pakai helmet KYT NFJ Kasma Daniel 2019, beli lagi.. ha ha ha.. dah suka nak kumpul helmet, harga berpatutan, beli aje la.. cuma visor tue aku ambil daripada helmet KYT NFJ merdeka 62.. tak larat asyik nak kena beli visor jer.. tumpor.. ha ha ha.. tahun lepas kami ride pada 17-19 oktober 2019, boleh baca kat SINI coretan kisah ride yang tue..

@Jitra

aku keluar dari rumah dalam 7:45 pagi.. kami berkumpul di Tol Alor Setar (S) dalam jam 8:15 pagi.. yang sampai awal, aku, kholid, bashir, nasir, brie, dan bangmie.. kami la yang 'buka kedai' kat situ.. makan apa yang patut (perut lapar kot)... kemudian sementara tunggu kawan-kawan yang lain sampai, aku pergi solat dahulu di surau berdekatan.. balik kembali ke kedai makan, lie, lah, lan, dan ustaz pun dah sampai.. dalam 8:45 pagi kami bertolak..

Tol Alor Setar (S)

kami semua refuel di Petron R&R Gurun.. kat sini aku refuel RON100 (kebetulan minyak murah kan sekarang nie).. kemudian sembang-sembang lagi sekejap, terus bertolak ke Shell Sama Gagah, Seberang Jaya.. Kat Shell, jumpa bangmat dan awang.. so kat sini dah 12 orang la kami.. ada yang berhenti beli air dan makanan (eh, korang lapar lagi ke??).. tak lama lepas tue kami ke R&R Juru (S) sebab ada sorang lagi tunggu di sana, abang anas.. lepas 'kutip' semua, kami pun bertolak menuju ke Melaka.. kami berhenti refuel sekejap di Petron R&R Gunung Semanggol (S).. berhenti kat sini pun agak lama, sampai perut pun jadi lapaq.. dan diorang taknak ke Nasi Bamboo Sg Klah pun, sebab dah terbiasa.. bukan ada apa pun.. so, kami decide turun Ipoh.. tapi suruh aku yang bawa diorang.. alamak, masalahnya aku pun bukan tau sangat kedai makan yang sedap-sedap di Ipoh.. 

Shell Sama Gagah (S)

akhir sekali, aku bawa diorang ke Nasi Ayam Fuziah, cawangan Meru Raya.. senang, tak payah masuk pekan Ipoh.. kami sampai situ dalam 12:15 tengah hari, dan makan kenyang-kenyang.. dalam 1:00 petang, kami pun mula gerak.. masa nie perasan plet belakang motor nasir dah lucut (jatuh).. nak cari kedai buat plet area tue pun tak jumpa, jadi decide terus sahaja ke Melaka.. sebelum naik highway, kami semua refuel di Petronas Meru Raya.. kemudian, meluncur terus ke Selatan..

Nasi Ayam Fuziah, Meru Raya

macam-macam aksi dan gaya ada sepanjang perjalanan.. alhamdulilllah, cuaca panas sepanjang hari tersebut.. kalau tahun lepas (2019) bermula di simpang pulai dah mula hujan.. kami meneruskan perjalanan ke Hentian Sebelah Behrang.. refuel sekali lagi di sini, ada RON100.. balun lagi.. ha ha ha.. berehat lama juga kat sini, beli air untuk hilangkan dahaga dan tambah gula (untuk tenaga).. dah puas berehat, dalam jam 3:30 petang kami gerak dari sini..

@Hentian Sebelah Behrang

banyak aksi pecut memecut, potong memotong, kejar megejar.. siap jalan saimh dengan Yamaha SRE pun ada.. laju beb motor tue.. sampikan akhirnya, geng pun terputus.. so, kami kumpul semula di Hentian Sebelah Sungai Buloh (S).. sementara tunggu kawan-kawan, ada yang ambil gambar dan sebagainya.. macam kat bawah nie.. ha ha ha..

Hentian Sebelah Sungai Buloh (S)

dah kumpul semua, kami pun bertolak.. ambil laluan NKVE dan seterusnya masuk ELITE.. jadi kami tak perlu turun (keluar) dari highway PLUS.. disebabkan di Lembah Klang masih dilaksanakan PKPB maka ada road block di setiap tol keluar dari highway.. kami semua takde dapatkan surat kebenaran pun sebab kami bukannya nak turun ke Lembah Klang pun.. nak lalu jer untuk sampai ke Melaka.. nie pun kawan yang buat perjalanan dari Johor ke Perak beberapa hari sebelum tue yang maklumkan tiada sekatan jalan raya di atas highway.. kami berhenti refuel di Petron R&R Dengkil.. ada lagi RON100, maka balun aje la.. rasa lain kuasa pecutannya.. entah, psikologi kot sebenarnya tue.. OK, layan video nie dulu.. sorry kualiti kureng.. mula² buat pakai FilmoraGo, tak boleh upload sebab fail besar sangat.. 2nd edit dengan VivaVideo.. jenuh pecah la pixel video nie.. ha ha ha..

kualiti kureng

R&R Dengkil (S).. lie buat teruk pulak..

tengok jam, dah 5:00 petang.. masih belum solat lagi kami semua.. rasanya tak sempat kalau nak solat di homestay.. maka, kami decide untuk berhenti solat di Petronas R&R Seremban (S).. kami pun solat di R&R Seremban, terputus dengan beberapa rakan.. kholid, bangmie dan abang anas terus sampai ke Seremban.. diorang kemudian cari kedai pomen sebab rantai motor bangmie ada masalah sikit..

R&R Seremban

lepas selesai semua, kami pun bertolak.. kami berhenti di R&R Jejantas Ayer Keroh.. ada yang refuel kat sini.. aku tak refuel pun sebab dah nak sampai Melaka pun.. kami sampai di Tol Ayer Keroh dalam jam 7:00 malam.. contact kawan-kawan yang terputus tadi, bagitau kami tunggu di homestay sahajalah.. Kami sampai di homestay dalam 7:30 malam (lebih kurang tahun lepas la juga).. aku duduk sebilik dengan ustaz (tahun lepas aku duduk seorang).. he he he.. dah sampai, kami pun mandi dan solat.. selesaikan ape yang patut..

tak lama lepas tue, kawan-kawan yang lain pun sampai.. bincang la nak makan di mana malam tue.. google sahaja, maka decide nak ke Asam Pedas Power.. lain sikit berbanding Asam Pedas Claypot Kota Laksamana (yang paling biasa aku pergi).. kami pun makan sambil berborak malam tue.. entah berapa kali minta tambah otak-otak.. letak jer, habis.. jenuh lapaq sebenarnya diorang nie.. ha ha ha..

Asam Pedas Power

Dinner @Asam Pedas Power Perigi Hang Li Poh

Dinner @Asam Pedas Power Perigi Hang Li Poh

Dinner @Asam Pedas Power Perigi Hang Li Poh

dalam 10:30 malam, kami pun pulang.. aku sambung pula keluar jumpa kawan-kawan satu batch EPIK.. kami jumpa berdekatan Hotel Cowboy, kat kedai Asam Pedas Ayie Real.. thanks Ajip, Khairi dan Acap yang layan sembang.. sampai hampir 1 pagi kami borak-borak, lama tak jumpa la katakan..

Supper @Asam Pedas Ayie Real

balik rumah, sambung sembang lagi.. mendengar pulak kisah dan celoteh abang anas.. aku dapat lelapkan mata jam 3:00 pagi.. adoii.. jam 6:00 pagi dah bangun solat subuh.. rabak mata oi... OKlah, nanti kita sambung part 2 untuk hari berikutnya.. tue pun kalau aku ada kerajinan nak menulis.. aku upload gambar dahulu ek, yang mana aku rajin buat collage.. video, kalau aku rajin nanti aku update.. ha ha ha.. tue jerk la.. assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment