Saturday, March 14, 2020

1st Day Ride 2020 (Kota Bharu)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.. Akhirnya, aku dapat "pecah telur" tahun 2020 dengan join dayride ke Kelantan pada 22 Februari 2020.. Tue pun sebab Acu Wan ajak beberapa hari sebelum tue.. Katanya tak pernah ride ke Kota Bharu.. Aku pun macam tak berapa best kalau hanya berdua.. Jadi, ajak la Jumaat sekali.. Dua² orang nie, antara makhluk paling awal pakai Y15ZR di Alor Setar, sekali aku la.. Cuma ride kali nie, Acu Wan bawa NVX155 dia..

Malam sebelum nak ride, aku dah salin minyak enjin dan penapis minyak, sekali tukar sprocket dari 41T kepada 38T (pinjam Azli punya).. Dalam hati tak yakin, boleh ke 15T-38T beraksi nie.. Tapi malam tue tak sempat nak test highway pun, kemalasan melanda.. Hahaha.. Dalam hati kata, esok pagi jer la test masa on the way ke Kota Bharu..

jom mulakan perjalanan

Pada hari kejadian, aku keluar dari rumah dalam jam 6:45 pagi.. Tapi bila dah sampai Kepala Batas, aku teringat baju hujan yang terlupa nak bawa.. Patah balik rumah untuk ambil baju hujan.. Kemudian ke Petronas Taman Tengku Maheran, penuhkan minyak dahulu.. Isi penuh RON95 sebanyak RM9.35 (4.497 liter).. Kemudian terus ke tempat pertemuan di Tol Alor Setar (Selatan).. Acu Wan dan Juma dah ada kat sana.. Kami terus gerak lepas kumpul tue.. Perhentian pertama, sarapan pagi di pekan Jeniang.. TQ Acu Wan, belanja kami sarapan..

di Jeniang

Kami teruskan perjalanan dalam jam 8:35 pagi.. Juma bawa lalu ikut Pengkalan Hulu.. Kat sini memang aku kena tinggal jauh giler, pick up takde pakai setting sprocket tue.. Ape pun, kat Pengkalan Hulu aku kena top-up minyak.. Padahal baru jalan dalam 140 km macam tu jer.. So, refuel dalam RM10.30 (4.952 liter).. Juma pun refuel sekali, dah alang² berhenti..

Petronas Pengkalan Hulu

Masa kat sini, aku dah nekad.. Layan dahulu jalan bukit Gerik-Jeli tue.. Tapi Juma takutkan aku pula, dia kata baik tukar siap² kat sini.. Jenuh termenung layan bukit nanti.. So, setuju la.. Kami cari kedai motor terdekat.. Kedai pun baru buka, awal pagi kan..

jom gerak layan bukit

Kat sini aku test sprocket 40T.. Tak ingat pula berapa harganya.. Kalau tak silap, RM37.00 kot.. Hahaha.. Tak pasal² 'buang duit' kat sini.. Juma pun ambil peluang salin minyak enjin.. OKlah tue.. Kami sambung perjalanan dalam jam 9:55 pagi.. Syok juga la layan bukit dari Pengkalan Hulu ke Gerik.. Kemudian Gerik ke Jeli.. Aku dan Juma berhenti ambil gambar kat kereta kebal berhampiran jambatan tasik banding yang paling awal sekali.. Sementara tunggu Acu Wan..

ambil gambar dulu

jambatan pertama

Kat jalan Gerik-Jeli nie ada beberapa tempat hujan turun.. Nama jer bawa baju hujan, tapi tak berhenti untuk pakai pun.. Redah aje hujan.. Aku tak berapa berani nak follow Juma layan corner sebab jalan licin dan tayar pun macam tak berapa grip.. Tak lama lepas tue, kami pun sampai Petron Batu Melintang dalam jam 11:45 pagi.. Aku refuel lagi kat sini, RM11.00 (5.288 liter).. Acu Wan pun refuel sama.. Kemudian hujan lebat pun turun.. Kami decide nak pakai baju hujan (walaupun baju, seluar dan kasut dah basah)..

di Petron Batu Melintang

Elok bergerak dalam 2-3 km, cuaca cerah.. Adoii.. Sabar jer la.. Kami berhenti minum sambil hilangkan rasa sejuk dan mengantuk, berhampiran simpang jalan Jeli-Rantau Panjang.. Lapar juga, pekena bahulu juga.. Hahaha.. TQ Juma, belanja makan dan minum.. Elok nak gerak, kami buka baju hujan.. Simpan semula.. Hahaha..

Sampai di Pengkalan Kubor, Juma refuel.. Selesai, kami pun teruskan perjalanan ke Kota Bharu.. Destinasi pertama, Nasi Ulam Cikgu.. Kami sampai dalam 2:30 petang.. Lepas ambil makanan, kami pun makan.. Heaven ooo, dapat pekena budu.. Aku cuma ambil ikan keli dan telur dadar.. Cicah budu, marvellous!! Hehehe.. Kenyang makan, Alhamdulillah.. Acu Wan belanja lagi.. Moga murah rezeki Acu Wan..

di Nasi Ulam Cikgu

Lepas makan, kami ke Pasar Siti Khatijah.. Acu Wan dan Juma beli bodo satu dozen.. Aku tak beli pun, follow jer.. Cuma cakap kat Juma, nanti aku nak 1-2 botol budu tue.. Hahaha..

Kami terus gerak ke Pantai Cahaya Bulan (PCB).. Juma bawa pi Warung Pak Mat, Pulau Pisang.. Kat sini terkenal dengan teh ais madu.. Kami order teh ais float (ada aiskrim teh).. Segelas harganya RM10.00 tapi sedap la.. Sesekali pekena tak mengapa.. Kalau selali, takut kena diabetes la.. Hahaha..

on x on?? teh ais madu float

Lepas minum, kami ke kedai Keropok Cap Kapal.. Dekat aje dengan Warung Pak Mat tue.. Aku cuma beli 2 bungkus keropok keping ikan tamban, RM20.00 jer.. Lagipun takde space nak simpan, sebab tak bawa box.. Letak dalam raga aje la.. Acu Wan memborong sungguh di sini, sampai penuh ruang bawah seat NVX dia.. Hahaha..

kedai keropok

Kami singgah sekejap di PCB, alang² dah sampai kan.. Aku pergi solat Zohor & Asar di surau berhampiran, diorang ambil angin dan gambar rasanya.. Selesai solat, kami pun bergerak untuk pulang.. Dah nama pun dayride (ride balik hari) kan.. Aku sorang jer refuel di Petronas PCB, RM8.50 (4.088 liter).. Masa nie terfikir, kenapa kuat sangat penggunaan minyak aku nie.. Haru betoi..

di Pantai Cahaya Bulan

Usai melewati Bandaraya Kota Bharu, ambil peluang ambil gambar kenangan di Tambatan D'Raja dan Masjid Muhammadi (masjid negeri)..

gambar kenangan dengan ahli jemaah

nanti atur ride lagi weiii

Dalam 5:45 petang, kami bertiga pun bergerak pulang ke Alor Setar.. Sekejap sangat rasanya di Kota Bharu, 215 minit (3 jam 15 minit) jer kot.. Huhuhu.. First time aku layan bukit Gerik-Jeli malam hari.. Kami semua refuel di Petron Batu Melintang.. Aku refuel RM6.35 (3.053 liter).. Aku cuma follow Juma sebab mata pun tak berapa nak nampak.. Nyaris pakai helmet KYT Azlan Shah tu visor cerah.. Kalau pakai visor warna warni, lagi jenuh la.. Hahaha.. Kami dari Petron tue dalam 7:15 malam..

Berhenti minum di kedai mamak berdekatan BHPeteol Gerik sebab Acu Wan jumpa kawan.. Borak² kat sana.. Dalam 10:00 malam baru gerak dari sana.. Kami ambil jalan Gerik-Kulim.. Kat sini dugaan lagi, lampu depan terbakar.. Ada high beam jer.. Nasib la, nak buat camana.. Maaf ye kalau ada yang silau malam tue..

Alhamdulillah, minyak cukup² untuk aku dan stesen minyak belum tutup lagi.. Aku refuel RM10.00 (4.808 liter) di Petronas Parit Panjang.. Kemudian teruskan perjalanan, badan pun dah penat.. Kami berhenti makan malam (lewat dah pun) dekat kawasan Petronas Fertilizer, Gurun.. Masa nie dah 11:15 malam pun.. Acu Wan belanja makan, tapi aku dah kenyang pun.. Makan sikit jer.. Hehehe.. Lagipun dah lewat malam, aku jarang makan lewat² sangat.. Hahaha.. Selesai makan, dalam jam 12:30 tengah malam kami gerak untuk pulang ke rumah.. Sebelum gerak pulang, Juma bagi 2 botol budu kat aku.. TQ Juma..

Acu Wan keluar di Tol Alor Setar (Selatan), Juma keluar di Tol Alor Setar (Utara).. Aku terpaksa berhenti solat di tol Hutan Kampung dalam jam 1:00 pagi sebab masih belum solat Maghrib & Isyak.. Kena ketepikan rasa takut la, sebab tanggungjawab belum selesai.. Lepas solat, aku terus pulang ke rumah.. Berakhirlah musafir pada hari itu.. Alhandulillah, jam 1:30 pagi sampai di rumah.. Perjalanan hari itu mencatatkan 808 km.. Syukur, semua selamat.. Jumlah perbelanjaan minyak adalah RM55.50 (26.686 liter)..  Kadar penggunaan minyak adalah lebih kurang 30.28 km/liter atau 14.56 km/RM.. Jumpa lagi pada masa akan datang.. Assalamualaikum..

alhamdulillah, sampai rumah.. 808 km..