...

...

Wednesday, June 27, 2018

Break Fast Ride to Butterworth

Restoran WajibAli Nasi Kandar

assalamualaikum dan selamat pagi.. aku menulis nie sementara nak menunggu sahur, lepas tengok game Argentina vs Nigeria.. lega la Argentina boleh layak 2nd round World Cup, walaupun pada awalnya rezeki macam menjauhi mereka.. hahaha.. cerita bola pulak.. dulu yelah, minat juga Argentina.. sekarang tidak sama sekali..

semalam, 26 Jun 2018.. tiba-tiba Basir mengajak lepak makan.. aku pun berkira-kira nak pergi ke tak sebab masih berpuasa.. dia dok ajak, dan kata sempat.. sempat ape tah.. aku pulak kebetulan datang kerja sekali dengan wife, kena tunggu dia ambil aku dari tempat kerja, nak ambil anak-anak lagi.. tapi Alhamdulillah la, sampai rumah dalam 6:00 petang.. siap-siap, dan keluar dalam 6:15 petang.. aku pakai sandal aje, dah ingat dekat-dekat aje..

kena isi minyak dahulu la.. walaupun minyak baru turun 1 bar.. isi di Petronas Taman Tengku Maheran, Jitra.. RM5.50 RON97 (2.12 liter).. lepas tue terus ke tempat nak jumpa, di Tol Alor Setar (Utara).. aku sampai dalam 6:30 petang, macam dijanjikan la..

isi minyak dahulu

kesian Din tunggu lama di Tol Sungai Dua

RV Point, Tol Alor Setar (U)

rupanya kena getah juga la.. seorang pun tak sampai lagi.. tak lama lepas tue Basir dan member dia (Hafiz) sampai.. ingatkan bertiga jer, rupanya ada lagi.. tak lama lepas tue, Syahril dan 2 orang lagi (Najimi dengan Bob) sampai.. jadi kami berenam la.. destinasi?? Bagan aka Butterworth.. dah la masa tue 6:40 petang dah.. kebetulan ada juga yang puasa sama hari tue.. dan Nidzomudin (Din) tunggu di Tol Sungai Dua, nak join sama katanya..

masuk jer highway, berdesup diorang memecut.. hilang dari pandangan seorang demi seorang.. aku tak berani nak rembas lagi.. tahan je la nafsu tue.. puasa lagipun, kan?? jumpa diorang balik di R&R Gurun.. ada yang isi minyak.. yang berpuasa beli air siap-siap sebab tau dah tak sempat sampai Bagan sebab masa nie dah 7:15 petang..

6 orang kami dari Alor Setar

aku berbuka puasa sambil pulas throttle.. buka puasa 7:37 malam, kebetulan masa tue dekat area Bertam dah.. minum air laici Fruit Tree tin jer.. layan.. sampai di tol Sungai Dua dalam 7:45 malam.. jumpa Din dan terus gerak.. berhenti isi minyak di Petron Sungai Dua, ada yang minyak dah kering.. selesai isi minyak, terus ke destinasi yang hendak dituju..

destinasi tersebut, macam dalam gambar paling awal sekali.. Nasi Kandar WajibAli.. dekat area Maybank Butterworth @ Bagan.. memang tak pernah rasanya makan kat sini.. terus ambil nasi, lauk macam biasa aku la.. ayam goreng, kobis, telur masin, papadom.. kawan-kawan lain lagi sakan depa makan.. order hantar nasi ke meja.. hebat-hebat.. depa tak habaq kat kita, saja biaq kita pi beratoq amik makanan.. takpalah, habuan buka puasa kan.. jarak tempat nie dari rumah aku lebih kurang dalam 110 km juga la.. muaafir dah tue.. hehehe..

makan sampai kenyang

yang penting, ada tempat solat kat sini.. jadi lepas makan, boleh solat.. takde la terkejar-kejar nak cari masjid/surau.. Maghrib kan pendek waktunya.. selesai solat, aku tanya diorang nak ke mana.. diorang nak ke Penang, naik feri.. aku macam malas la, lagipun takde ape nak cari.. so, aku decide nak balik la.. takpe, biasa dah aku solo ride nie.. lepas salam dan lambai-lambai, kami pun gerak.. aku terus ke Petron Jalan Jelawat (ala, jalan utama nak ke Seberang Jaya), dekat lepas tol ape tah kat sana.. dekat depan kilang Intel kot.. aku pun lupa dah.. hahaha..

isi minyak dahulu kasik penuh semula

kat sini aku isi RM7.85 RON97 (3.03 liter).. aku gerak dari situ dalam 9:10 malam.. terus naik highway Utara-Selatan.. bila sorang nie ikut mood juga la.. kekadang laju kekadang perlahan.. aku cuma maintan 8,000 rpm jer.. speed dalam 110kmj jer.. ikut kelajuan highway la.. hahaha.. tapi minyak parah jugak la.. sampai rumah, dah tinggal 2 bar jer.. kuat jugak minyak.. adehh.. dalam kepala dok fikir penyesalan jer.. sabor jer la.. nak buat macam mana, kan..

isi minyak

dah sampai rumah

aku sampai rumah jam 10:15 malam.. hari nie clocked milage sebanyak 225.4 km.. jauh juga la tue, macam dari Jitra nak balik Ipoh dah.. hehehe.. ape pun, Alhamdulillah semua OK.. sampai rumah terus WhatsApp member la untuk bagitau dah sampai.. kawan-kawan pulak 'payung' gambar diorang dalam feri nak ke Penang.. diorang balik jam berapa pun tak tau la.. hahaha.. apa pun, rasanya semua selamat kot.. jumpa lagi di lain lembaran, kalau ada lagi ride event / day ride / ride otak seminit.. hahaha.. assalamualaikum..

seronok depa ke Penang

No comments:

Post a Comment