Monday, May 8, 2017

saje bila bosan

Assalamualaikum.. Apa khabar anda semua?? Harap sihat sejahtera hendaknya.. Pasti ketika ini ramai yang siapkan jentera Y15ZR masing-masing untuk diperagakan di Mega Gathering 2.0 Y15ZR di Taman Tasik Kamunting pada 13 Mei 2017 ini.. Aku?? Tak dapat nak join la kot, ada kekangan.. Apa pun semoga semuanya berjalan lancar la ye..

Kali nie sebab aku boring, aku sengaja la belek-belek handphone.. So terjumpa la semula gambar-gambar ini.. Boleh juga la tengok perubahan motor, kosmetik aje la.. Hahaha..

Yang mula-mula nie adalah keadaan ORIMOTO.. Sebagaimana keluar kilang dan kedai.. Keadaan asal.. Yamaha Y15ZR Movistar yang aku pergi ambil di Ipoh pada 23 Oktober 2015.. Diam tak diam dah 18 bulan aku pakai motor nie.. Milage pun dah hampir 18,000 km.. Coverset Movistar masih tersimpan rapi dalam kotak.. Cuma ada beberapa bahagian yang aku gunakan pada hari ini, yang warna biru..

23/10/2015 - Yamaha Y15ZR Movistar

Tak lama lepas tue mula rimas.. Ramai yang kelihatan suka sangat dengan Movistar.. Jadi pada 08 Januari 2016 aku menempah coverset Yamaha Exciter warna Putih-Merah.. Harga, aku lupa.. Tapi memang KERAS juga la.. Aku siap beli Balancer, Carrier (untuk box), Signal LED.. Seminggu lepas tue aku pasang sendiri coverset nie dengan jayanya.. Alhamdulillah.. Pengalaman buka-pasang sendiri.. Aku gunakan decal Jupiter MX King (Indonesia) yang dibeli online dalam RM80.. Dalam masa yang sama, tukar sport rim MSeki warna emas.. Gambar macam kat bawah nie la.. Tayar masih standard kilang (Dunlop).. Hehehe..

23 Januari 2016 - Yamaha Jupiter MX King

Dalam bulan Februari 2016, kebetulan kawan Crew Y15ZR Kedah dah tak pakai coverset yang dia buat airbrush macam kat bawah nie.. Aku ambil kesempatan untuk pinjam.. Ada entry berkenaan pemilik coverset nie dalam BLOG aku nie.. Godek-godek la posting lama ek.. Memang agak kemas la hasil kerja airbrush nie..

16 Februari 2016 - Yamaha Movistar Monster

Tak lama lepas tue, ada budak berkenan kat sport rim MSeki aku tue.. So dengan berat hati aku pun jual, dan pakai semua yang asal semula termasuklah coverset Movistar, rim dan tayar.. Sampai membawa diri ke Cameron Highlands dan Sabak Bernam la.. Hahaha..

Tapi tak lama.. Nafsu kosmetik masih ada.. Berbekal duit jual sport rim MSeki tue, kesemuanya digunakan untuk beli tayar Corsa Platinum R99.. Tayar depan pakai saiz 90/80, belakang pakai saiz 130/70.. Kena keluar duit sikit lagi la untuk beli pula sport rim X1R warna biru.. Kemudian aku beli decal local Movistar.. Hasilnya macam kat bawah.. Boleh la kot memuaskan hati buat masa nie.. Oh lupa, mudguard depan aku pakai Yamaha 135LC punya.. Lebih kemas, bagi aku la..

01 April 2016.. Kacukan putih-biru.. Gedabak tayar..

Dalam masa yang sama juga, aku tukar pakai ekzos Uma Racing.. Bunyi macam garang sikit la.. Tapi dia punya 'pergi', takde best mana pun.. Oh ya, rim X1R dan tayar Corsa Platinum R99 tue aku sempat pakai dalam 7 bulan ja.. Lepas tue ada pulak yang berminat nak beli rim dan tayar tue.. Jual pulak rim dan tayar tue dalam bulan November 2016.. Aku jual pukal, murah pulak tue.. Mungkin sebab itu la kawan tue ambil.. Dia pun baru beli Y15ZR, elok ja aku tengok dia pakai.. Aku pula, kembali pakai rim dan tayar asal (Dunlop).. Meleper sekali lagi ke Cameron Highlands bersama kawan-kawan..

13 Januari 2017.. Cameron Highlands..

Simpan duit sikit demi sikit, akhirnya aku beli pula sport rim RCB SP522 dan tayar Michelin Pilot Street.. Tayar depan size 80/90, tayar belakang size 110/70.. Kecil sikit la sebab sport rim pun memang kecil sikit.. Hasil dia macam kat bawah nie la.. Lebih kurang jer pun.. Hahaha..

04 April 2017

Serabut pula bila dah lama pakai decal local Movistar tue.. Aku pun buang beberapa bahagian decal tue.. Yang ada tulisan dan logo Movistar, semua aku buang.. Hasilnya jadi macam kat bawah.. Nampak macam 'suci', sebab putih kan.. Tapi ada juga nampak macam motor lebih 'gemuk'.. Hahaha.. Pandangan peribadi berdasarkan penglihatan sendiri la..

06 Mei 2017

Itu aje la yang aku nak kongsikan.. Modal belum ada untuk tukar kepada warna yang aku teringin nak pakai.. Mula-mula keluar nampak macam tak lawa.. Tapi lama-lama lepas tue jadi minat pula.. Moga dipermudahkan urusan dan rezeki aku la, in shaa Allah.. Warna nie yang aku teringin nak pakai..

Yamaha Y15ZR Ungu-Kelabu

Itu aje la kot.. Jumpa lagi nanti.. Assalamualaikum..




7 comments:

  1. Tumpang tanya ekzos UMA tu dapat top tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama jer macam standard, sebab saya motor standard jer.. cut-off tue jejak la.. takleh nak buat ape dah, kecuali upgrade..

      Delete
  2. Rim standard blakang max boleh masuk tyre siaze ape ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dulu member ada pakai size 150 (Corsa R93 rasanya).. tak berapa ingat la..

      Delete
  3. Nak tanya Rim standard Y15ZR utk dpn blh muat tak tayar Duro 90/80

    ReplyDelete
  4. boleh boss.. dulu rim standard saya pernah pakai size 90/80.. tapi brand corsa r99 masa tue..

    ReplyDelete
  5. Nak tanya bos.. Tayar belakang tu tubeless kan.. Tapi yang depan.. Tubeless atau tayar biasa??

    ReplyDelete